Sähköautojen tilankäytön vertailu
TL;DR; Autojen ulkomitoista ei voi nykyään päätellä auton kykyä kuljettaa ihmisiä ja tavaroita, mutta auton kuljetuskapasiteetti jaettuna auton leveydellä ja pituudella on hyödyllinen työkalu, kun arvioidaan auton tilankäytön tehokkuutta.
Olin taannoin lataamassa eräällä latauskentällä, kun huomasin viereisen BMW iX:n kuljettajan noukkivan tavaroita autonsa takakontista. Takakontti näytti minun silmään melko pieneltä suhteessa siihen miten iso kyseinen auto on. Olen törmännyt tähän aiemminkin, sillä usein tulee vastaan sähköautoja joiden tilat ovat ulkomittoihin nähden pieniä. Itse toivoisin, että autooni saa mahdollisimman paljon tavaraa suhteessa sen viemään tilaan. Iso auto on käytössäni kömpelö, mutta haluaisin silti siirrellä tavaroita ja ihmisiä mukavasti.
Päätin suorittaa tästä innostuneena pienen harjoituksen. Keräsin taulukkoon tiedot autojen ulkomitoista sekä Björn Nylandin tekemien banaanilaatikkotestien tuloksia. Björn arvioi sähköautojen ominaisuuksia ja eräs arviointikriteereistä on se, että kuinka paljon auton sisään voidaan pakata banaanilaatikoita. Banaanilaatikot kertovat ymmärrettävällä tavalla sen, kuinka paljon auton sisällä on tilaa. Laatikoiden käyttö suosii laatikon mallisia autoja, mutta mielestäni se on realistisempi tapa kuvata kuljetuskapasiteettia kuin litran maitopurkit. Yleensä kuljetettavat tavarat ovat kooltansa lähempänä banaanilaatikkoa kuin maitopurkkia.
Taulukossa 1 on esitetty muutamien sähköautojen leveydet, pituudet, pinta-alat sekä Björnin autoon pakkaamien banaanilaatikoiden määrä. Banaanilaatikot on pakattu takakonttiin ja etutavaratilaan auton takapenkkien ollessa ylhäällä. Autojen ulkomitat on haettu ev-database.org -nettisivuilta ja leveyksissä on huomioitu myös auton peilit. Auton ulkomioista on laskettu se pinta-ala minkä auto vie parkkiruudussa. Tilankäyttöä on arvioitu laskemalla pinta-alatilaindeksi, joka on autoon pakattujen banaanilaatikkojen lukumäärä jaettuna auton pinta-alalla. Taulukon autot on järjestetty pinta-alatilaindeksin mukaan laskevaan järjestykseen. Taulukossa on käytetty värejä erottelemaan autot neljään kategoriaan tilankäytön tehokkuuden perusteella.
Taulukko 1. Autojen tilankäytön tehokkuus takapenkit ylhäällä.
Pinta-alaindeksin mukaisesta vertailusta käy odotetusti ilmi se, että listan hänniltä löytyy paljon porrasperämallisia autoja, kuten Hyundai Ioniq 6, Mercedes-Benz EQE, BMW i4 ja Polestar 2. Teslan Model 3 nostaa sijoitustaan vastaavan kokoluokan kilpailijoihin verrattuna suuremman etutavaratilan avulla. Isot autot ovat odotetusti kärjessä, mutta listan yllättäjä on Mercedes-Benz EQB. EQB:n pinta-ala on vain 9.46 m^2, mutta autoon menee 12 banaanilaatikkoa. Yleisesti tilavana perusautona pidetyt Model Y ja Skoda Enyaq jäävät selkeästi EQB:n taakse.
Hyundain Ioniq 5 imuroi sisäänsä suuren määrän banaanilaatikoita kulmikkaan ulkomuotonsa ja suurehkon leveyden ansiosta. Volkswagenin ID.7 Tourer -farkku on puolestaan tilava pituutensa ansiosta. Suurta tavaratilaa arvostava kuljettaja valitsee itselleen Kian EV9:n joka tavaratila on massiivisesti suurempi kuin muilla vertailun autoilla. Artikkelin alkupuolella mainittu BMW iX on tässä vertailussa sijalla 16/28 vaikka se on pinta-alaltaan kolmanneksi suurin. Pienellä tavaratilallaan yllättää myös Polestar 3, joka on käsitykseni mukaan samalle alustalle rakennettu kuin huomattavasti tilavampi Volvon EX90.
Esitetty vertailu ei ota kantaa auton takapenkin tiloihin. Björn on tehnyt oman banaanilaatikkotestin myös takapenkit kaadettuna, joten jos samat luvut laskee sille, saadaan parempi kuva auton kokonaiskyvystä kuljettaa pelkkää tavaraa. Taulukossa 2 on esitetty pinta-alatilaindeksi siten, että autojen takapenkkien selkänojat on kaadettu.
Taulukko 2. Autojen tilankäytön tehokkuus takapenkit alhaalla.
Takapenkit alhaalla laskettuna lista näyttää osapuilleen samanlaiselta. Kärkeä pitää edelleen Kian EV9 ja kakkosena seuraa Volvon EX90. EQB on jälleen kärkikahinoissa, mutta Renault Scenic E-Tech ja EQA liittyvät mukaan joukkoon. Model Y ja Enyaq pärjäävät jälleen odotetusti hyvin. Perää pitävät jälleen porrasperät. Tällä kertaa Model 3 on myös häntäpäässä. Tämä johtunee siitä, että takapenkin ja takaikkunan alueen tukirakenne rajoittaa auton lastaamista.
Tiedon kerääminen oli mielenkiintoista ja vahvisti omaa käsitystä siitä, että auton ulkomittoja tuijottamalla ei voi suoraan päätellä auton kuljetuskapasiteettia.


Kommentit
Lähetä kommentti