Voiko sähköauton ilmoittamaan kulutuslukemaan luottaa?

TL;DR; Omien havaintojeni mukaan on syytä epäillä, että ainakaan Teslan Model 3 SR+ auton ilmoittamiin Wh/km lukemiin ei voi luottaa. Auton ilmoittama kulutuslukema voi olla noin 20-25% pienempi kuin mitä todellinen kulutus. Tilanne ei siis eroa polttomoottoriautojen esittämistä arvauksista polttoaineenkulutuksen suhteen.

Type2-latauskaapeli on kiinnitetty Tesla Model 3 -sähköautoon.
Kuva 1: Kotilataus helpottaa sähköautoilijan arkea merkittävästi erityisesti talvella.

Olen tämän talven aikana kiinnittänyt huomiota siihen, että autoni ajotietokoneen ilmoittamat kulutuslukemat eivät vastaa ajon aikana kadonneita prosentteja eivätkä ladatun sähkön määrää. Kävin tänään tästä innostuneena pienellä testilenkillä, mistä otin ylös auton ilmoittamat kulutukset.

Auto oli yön latauksen jäljiltä viilentyneellä akulla johdossa perässä, kun kytkin esilämmityksen defrost-asetuksen päälle. Auto oli ladattu 90% lukemaan ennen esilämmityksen käynnistämistä. Esilämmitys oli käynnissä noin 17 minuuttia samalla, kun auto oli johdon päässä (16 A, yksi vaihe). Lähdin liikkeelle esilämmityksen jälkeen ja ajoin Jyväskylästä Saarijärvelle, kun ulkolämpötila oli auton mukaan noin -17 C. Matkaa tuli yhteensä noin 72 km ja prosentit laskivat ajon aikana 83% -> 43% (huom. ennen lähtöä tapahtuneen esilämmityksen aikana prosentit tippuivat lukemaan 83%). Koska autoni akussa on käytettävissä noin 50 kWh energiaa, vastaa yhden prosentin pudotus noin 0.5 kWh energian kuluttamista. Tämän perusteella energiaa kului yhteensä 20 kWh mistä voidaan laskea keskimääräiseksi kulutukseksi 20/0.72 kWh/100 km = 27.8 kWh/100 km. Samaan aikaan auton ajotietokone näytti, että olisin käyttänyt energiaa vain 16 kWh ja kulutus sadalla kilometrillä olisi vain 22.4 kWh/100 km. Ajoin matkan siten, että vakionopeudensäätimessä oli aina voimassa oleva nopeusrajoitus + 5km/h

Mikäli ajoakun hallintajärjestelmä (Battery Management System = BMS) ei ole oikein kalibroitu, voivat auton ilmoittamat prosenttilukemat olla mitä sattuu eikä niistä voi päätellä kulutetun energian määrää, joten tarkistin lukemat myös Teslafi-tiedonkeruupalvelusta. Teslafin mukaan auto kulutti energiaa 20.87 kWh 71.85 km matkalla, josta saadaan laskettua kulutukseksi 29.0 kWh/100 km mikä vastaa 42% muutosta prosenteissa. Lähdin Saarijärveltä Äänekosken Superchargerille ja laitoin ajoakun esilämmityksen päälle. Lataus- ja lounastauon jälkeen suuntasin lämpimällä akulla takaisin Jyväskylään. Reissun eri osien kulutuslukemat löytyvät taulukosta 1.

Taulukko, jossa on esitetty Tesla Model 3 -sähköauton energiankulutuslukemia talviajosa.
Taulukko 1. Testiajon kulutuslukemat

Ajotietokoneen antamat virheelliset lukemat toistuivat saman suuntaisina myös paluumatkalla eikä asiaan vaikuttanut se, että käyttikö ajon aikana akun esilämmitystä vai ei. Auton ilmoittamat kulutuslukemat olivat säännöllisesti noin 20-25% pienemmät verrattuna Teslafin (ja prosenttien) kautta saatuun kulutukseen. Vaikka auton ilmoittamat kulutuslukemat ovat selkeästi liian pienet, osasi ajotietokone ennustaa kohtuullisen hyvin matkalla kulutettujen prosenttiyksikköjen määrän. Katsoin ennusteen akun prosenttilukemasta aina lähtiessäni liikkeelle ja vertasin sitä lukemaan ollessani määränpäässä. Navigaattori aliarvioi kulutusta, kun lähdetään liikkeelle kylmällä autolla ja pikalatauksen jälkeen arvio oli puolestaan liian pessimistinen. Ennusteessa oli heittoa enimmillään 5 %-yksikköä, joten oma nyrkkisääntöni siitä, että perillä pitää olla vähintään 10% akussa jäljellä näyttäisi olevan varsin turvallinen.

Latasin reissun aikana yhteensä noin 19.63 kWh energiaa Ääneskosken Superchargerilta ja kotona autoon ladattiin 19.44 kWh energiaa. Autoon lisätyn energian perusteella matkan keskikulutus on 27.1 kWh/100 km, joka on linjassa Teslafi-palvelun ja auton prosenttilukemista lasketun kulutuksen kanssa. Jos myös lataushäviöt huomioidaan, saadaan tuloksena 29.1 kWh/100 km. Nämä kulutuslukemat on otettu Teslafi-palvelusta, ja lataushäviöt sisältävä lukema vastaa Superchargerilta saamaani kuittia sekä kotilatausasemani kWh-mittarin lukemaa.

Se, että auton kulutuslukema on epäluotettava ei ole uutta, sillä tilanne on ollut täsmälleen sama kaikkien omistamieni polttomoottoriautojen kanssa. Todellinen tankattu polttoaineen määrä ajettua matkaa kohti on aina ollut suurempi kuin auton ajotietokoneen ilmoittama kulutus. Jos oman sähköauton kulutuksen laskemiselle on tarvetta, se kannattaa aina tehdä käytetyn laturin ilmoittamasta ladatun energian määrästä, sillä tällöin kulutuksessa on huomioitu myös auton lataamisessa tapahtuvat lataushäviöt sekä mahdollinen sisätilojen ja akun lämmitys (tai jäähdytys). Häviöitä tapahtuu tietysti myös voimalaitoksen ja pikalaturin/kotilatausaseman välillä, mutta laturin ilmoittama energia on tyypillisesti se energiamäärä minkä perusteella energiayhtiö ottaa rahaa sähköautoilijan lompakosta. Tästä syystä laturin ilmoittama energia on se mitä kannattaa käyttää auton todellisen kulutuksen laskemiseen.

Teksti ja kuvat: Ville Kotimäki

Jos tykkäsit tekstistä, niin mun kirjoitteluja voi tukea ostamalla kahvia täältä:

https://www.buymeacoffee.com/villekotimaki

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaksi vuotta sähköautolla

Tesla Model 3 SR+ (2021) jälleenmyyntiarvon seuranta

Tesla Model 3 SR+ (2021) energiankulutuksen seuranta