Tesla Model 3 SR+ (2021) jälleenmyyntiarvon seuranta
TL;DR; Käytetyn Tesla Model 3 SR+ -sähköauton arvo tippui vuoden 2024 aikana noin 7000 € ja lisäksi ajetut kilometrit laskevat auton arvoa noin 40 €/1000 km.
Tesla on tullut viime vuosina tunnetuksi autojen hintojen vauhdikkaista muutoksista. Uusien autojen hintojen nopea hintojen lasku on osunut ikävästi monen Teslailijan auton arvoon huomattavasti ennakoitua suuremman arvonaleneman muodossa. Minun ja useiden muiden Tesla-kuskien autoissa on tällä hetkellä jäljellä enemmän maksettavaa, kuin mikä auton markkina-arvo on. Olen suunnitellut pitäväni autoa vielä muutaman vuoden, jotta saan myös muutaman edullisemman omistusvuoden hinnakkaiden ensimmäisten vuosien jälkeen.
Auton arvonalenemaa arvioidaan normaalissa markkinatilanteessa usein siten, että auton arvo laskee muutaman ensimmäisen vuoden aikana 15%. Jos auto maksaa uutena 50000 €, on sen arvo vuoden omistuksen jälkeen noin 42500 € ja arvonalenema 7500 €. Seuraavan vuoden jälkeen auton arvo on 36125 € jolloin auton arvo on tippunut edellisestä 6375 €. Tämän logiikan mukaisesti auton euromääräinen arvo vähenee jokaisena perättäisenä vuonna vähemmän kuin edellisenä joten auton pääomakulut vähenevät auton omistusvuosien lisääntyessä. Jossain vaiheessa myös auton suhteellinen arvonalenema vähenee, koska auton arvo ei koskaan putoa nollaan sillä auton valmistusmateriaaleilla on kierrätettäessä nollaa suurempi arvo.
Teslat eivät ole noudattaneet tätä edellä kuvattua mallia siksi, että uusien autojen hinnoissa on tapahtunut 10-20 % muutoksia hyvinkin lyhyiden aikojen sisällä. Tästä innostuneena sain jouluna 2023 idean kerätä käytettyjen autojen hintapyyntejä Nettiautosta. Autoksi valikoitui tämä oma kärry, eli vuoden 2021 takavetoinen LFP-akkuinen Model 3 SR+. Tein saman harjoituksen tänä vuonna ja tarkoituksena olisi jatkaa tiedonkeräystä Nettiautosta vuoden välein. Nettiautosta luetut hintapyynnit auton matkamittarin lukeman funktiona on esitetty kuvassa 1.
Kuvasta näkyvä merkittävin asia on se, että autojen hintapyynnit ovat tippuneet keskimäärin 7000 € edellisen vuoden aikana. Uuden Highland-päivitetyn takavetoisen Model 3:n hinta on pudonnut vuoden 2024 aikana noin 4000 €, joten markkinat arvottavat Highland-päivityksen oman tulkintani mukaan noin 3000 € hintaiseksi.
Kuvasta nähdään suoransovituksen avulla se, että autojen hintapyynnit ovat laskeneet lineaarisesti noin 35-40 € jokaista tuhatta ajettua kilometriä kohti molempina vuosina. Perustakuun loppuminen (80 tkm) ei näyttäisi vaikuttavan merkittävästi hintapyynteihin kummankaan vuoden tapauksessa.
Tarkoituksenani on päivittää tätä artikkelia tästä lähtien vuosittain, jotta vuosittaisesta arvonmuutoksesta saadaan parempaa tietoa.
Jälleenmyyntiarvoa voidaan tutkia myös keräämällä muiden vuosimallien hintoja. Vuosien 2019-2023 takavetoisten Model 3 -autojen hintapyynnit on esitetty kuvassa 2 (kuva ei sisällä takavetoisia LR-malleja).
Kuva 2. Tesla Model 3 (RWD) vuosimallien hintapyynnit jouluna 2024 Nettiauto.comissa.
Vuosien 2019 ja 2020 autot ovat hinnaltaan lähempänä toisiaan, kuin vuosien 2020 ja 2021 autot. Tässä välissä tapahtui päivitys mikä toi autoon mm. lämpöpumpun, laadukkaammat materiaalit sisätiloihin sekä uuden LFP-akkukemian. Vuosien 2022 ja 2023 autoja on vielä sen verran vähän, että niiden hintakehityksen arviointi on epävarmempaa. Kuvan perusteella voidaan sanoa, että autojen peräkkäisten vuosimallien hintaerot ovat noin 1000-2000 € mikäli matkamittarin lukema on sama.
Jos markkinatilanne pysyy suunnilleen samana, saadaan tulevalle arvonalenemalle laskukaava:
Arvonalenema = 2000 € + 40 € * x,
missä x on ajettujen tuhansien kilometrien lukumäärä.
Omalla autollani on ajettu nyt noin 50 tkm, joten sen arvo olisi hintapyyntien mukaan noin 28600 €. Jos ajan seuraavan vuoden aikana 15 tkm, putoaa arvo seuraavan vuoden aikana 2000 € + 40 € * 15 = 2600 €. 65 tkm ajetun vuoden 2021 Model 3 SR+:n hintapyynnin pitäisi tämän arvion mukaan olla noin 26000 €.
Sähköautojen arvonaleneman ennustaminen on tällä hetkellä erittäin vaikeaa, sillä tekniikka kehittyy nopeasti ja markkinatilanne elää maailmanpoliittisen tilanteen takia. Polttomoottoriautot eivät ole moniin vuosiin ottaneet samanlaisia harppauksia mitä sähköautoissa tehdään vuosittain, joten niiden hinnoittelu on huomattavasti helpommin ennustettavaa.
Teksti ja kuvat: Ville Kotimäki
Jos tykkäsit tekstistä, niin mun kirjoitteluja voi tukea ostamalla kahvia täältä:
Kommentit
Lähetä kommentti