Tesla Model 3 SR+ (2021) energiankulutuksen seuranta
TL;DR; Autoni keskimääräinen kulutus ostetun energian mukaan laskettuna on ollut välillä 25-26 kWh/100 km. Esilämmityksen käyttäminen talven pätkäajoissa nostaa kulutusta merkittävästi.
Sähköauton energiankulutus riippuu erittäin voimakkaasti ajo-olosuhteista sekä käytetyn esilämmityksen- ja jäähdytyksen määrästä. Olen ottanut ylös kahden vuoden aikana kuukausittain ajamani kilometrit sekä ostamani sähkön, jotta saan laskettua jokaiselle kuukaudelle auton todellisen energiankulutuksen. Auton energiankulutusta on syytä mitata ostetun energian mukaan, koska autojen ilmoittamat kulutukset ovat epäluotettavia ja lisäksi eri autot eivät välttämättä lataa samalla hyötysuhteella. Osa ostetusta sähköenergiasta muuttuu auton lataamisen yhteydessä lämmöksi, eikä kaikkea ostettua energiaa saada ladattua akkuun myöhemmin käytettäväksi.
Vuoden energiankulutus
Tesla Model 3 SR+ (LFP, 2021) -auton energiankulutus vuosina 2023-2024 ajettua kilometriä kohden on esitetty kuvassa 1.
Kuva 1. Tesla Model 3 SR+ kulutus ostetun energian mukaan (kWh/100 km)
Auton energiankulutus on pienimmillään touko- ja syyskuun välissä jolloin se on 16-20 kWh/100 km. Auton energiankulutuksen maksimi, 56 kWh ajettua sataa kilometria kohti, saavutettiin puolestaan tammikuussa 2024, koska alkuvuosi 2024 oli poikkeuksellisen kylmä. Yhden vuoden keskikulutuslukemat ovat olleet omalla ajoprofiilillani 25-26 kWh/100 km. Omat ajoni painottuvat kesälle, joten vuoden keskikulutus on lähempänä kesä- kuin talvikuukausien kulutusta.
Ajan vuosittain 13000 - 15000 km josta suuri osa on lyhyehköä pätkäajoa. Kesäkuukausina tällä ei ole niin merkitystä, mutta mittaamani talvikulutus on tästä syystä todennäköisesti suurempi kuin enemmän ajavilla kuskeilla.
Ostamani energian määrä sekä ajetut kilometrit löytyvät kuvasta 2.
Kuva 2. Kulutustiedot taulukoituna
Esilämmityksen vaikutus kulutukseen
Auton energiankulutus kasvaa talvella pätkäajossa suureksi esilämmityksen takia. Jos esilämmitykseen käytetään esimerkiksi 3 kWh energiaa ja sen jälkeen ajetaan 20 km, on esilämmityksen vaikutus kulutukseen 3/0.2 kWh/100 km = 15 kWh/100 km. 150 km reissulla saman esilämmityksen vaikutus on vastaavasti 3/1.5 kWh/100 km = 2 kWh/100 km. Esilämmitykseen käytetty energia hukataan aina, kun auto pysäytetään muutamaksi tunniksi ja kulutus nousee siksi suureksi.
Kommentit
Lähetä kommentti