Kolme vuotta sähköautolla
Tesla Model 3 SR+ (9/2021) on toiminut meidän talouden kuljettimena huhtikuusta 2022 alkaen. Kolmas omistusvuosi on nyt ohi ja on taas yhteenvedon aika! Kolmannen vuoden kokonaiskustannukset olivat jonkin verran edellistä suuremmat, koska ostin autoon uudet kesärenkaat.
Vuoden aikana ajettiin noin 15 902 km, mikä on hiukan enemmän kuin aiemmin tämä selittyy meidän viime kesän Norjan reissulla missä ajoa tuli noin 3400 km. Autoon ostettiin energiaa yhteensä 3735 kWh, joten vuoden keskikulutukseksi saadaan 23.5 kWh/100 km mikä on noin 14% vähemmän kuin toisen vuoden keskikulutus (27.3 kWh/100 km). Pienempää kulutusta selittää se, että autolla ajettiin enemmän suhteessa liikkeellelähtöihin ja viime talvi oli paljon lämpimämpi kuin sitä edeltävä talvi. Auton kuukausittainen kulutus vaihteli välillä 17.8-40.3 kWh/100 km.
Kuva 1. Autoilun kustannukset kolmen vuoden ajalta (pl. pysäköintimaksut)
Käytetty sähköenergia maksoi kokonaisuudessaan 737.93 €, josta saadaan yksikköhinnaksi noin 0.20 €/kWh ja sadan kilometrin hinnaksi 4.64 €/100 km. Vaikka kulutus oli pienempi, oli kilometrin hinta suurempi, koska käytin enemmän pikalatausta ja kotilatauksen hinta nousi 20% edelliseen vuoteen verrattuna. Energiakustannus on edelleen merkittävästi pienempi kuin edellisellä polttomoottoriautolla minkä omistin. Ford kulutti keskimäärin noin 7 L/100 km ja nykyisellä bensiinin hinnalla (1.80 €/L) tulee sadan kilometrin hinnaksi noin 12.60 €. Energiaan kuluva euromäärä ei näyttele edelleenkään merkittävää roolia kokonaiskustannuksissa.
Kuva 2. Autoilun kustannukset per ajettu 100 km.
Auto toimi koko vuoden lähes ongelmitta. Kesäkuussa auton näyttöön tuli virheilmoitus, joka kertoi pikalatauksen toimimattomuudesta. Ongelmana oli vikaantunut johtosarja, jonka mobiiliteknikko (ranger) vaihtoi työpaikan parkkipaikalla samaan aikaan, kun minä puuhastelin työhommien parissa. Tämä asiakkaan luona tapahtuva auton korjaus on kyllä ehdottomasti yksi Teslan vahvuuksia. Mobiiliteknikot osaavat hommansa viimisen päälle hyvin ja toiminta on asiakkaan näkökulmasta erittäin sujuvaa. Johtosarjan vaihto meni takuun piikkiin, joten siitä ei tullut kustannuksia. Nämä johtasarjojen hajoamiset ovat kuulemani mukaan tyyppivika, joka on saatu korjattua uudemmissa komponenteissa. Johtosarjan yhteydessä tarkistettiin myös jarrunesteet.
Auton käyttöjärjestelmään tuli vuoden aikana useampi päivitys, josta ehkä oleellisin mahdollisti korkeajänniteakun esilämmityksen myös muille kuin Teslan omille latureille. Tämä ominaisuus on erittäin oleellinen, jos haluaa tehdä nopeasti matkaa vähänkään kylmemmällä kelillä sillä kylmää akkua ei voi ladata nopeasti.
Mulla on ollut kevään aikana hiukan autokuumeen oireita. Tiedustelin muutamasta autoliikkeestä miten paljon Teslasta saisi rahaa auton vaihdon yhteydessä. Parhaan tarjouksen mukaan saisin hyvitystä yhteensä vain 23 000 €. Auto maksoi uutena noin 50 000 €, joten sen arvo on alentunut yhteensä noin 54% mikä vastaa noin 24% vuotuista arvonalenemaa. Uusi vastaava auto maksaa tällä hetkellä noin 40 000 €, joten siitä laskettu kokonaisarvonalenema on noin 43% ja vuosittainen arvonalenema noin 17%. Auton arvosta on nyt sulanut niin iso osa, että otin ostohousut äkkiä pois jalasta. Oman arvioni mukaan auton kalleimmat kilometrit ja omistusvuodet on nyt ajettu, joten keskimääräisen vuosittaisen arvonaleneman pitäisi pienentyä seuraavan omistusvuoden jälkeen.
Auto toimii edelleen hyvin ja sopii meidän talouden tarpeisiin mainiosti. Seuraavan vuoden kustannukset ovat todennäköisesti edellistä suuremmat, koska laitan autoon uuden pinnoitteen ja mahdollisesti myös uudet talvirenkaat. Auton yleistakuu loppuu tulevana syksynä ja sitä ennen olisi tarkoitus käyttää auto tarkastuksessa mahdollisten rikkinäisten alustan osien takia. Takuun loppumisen jälkeen on myös viisasta varautua lämpöpumpun hajoamiseen pitämällä vähän ylimääräistä säästötilillä. Auton lämmitysjärjestelmä on toiminut tähän asti hyvin jo kolme talvea, joten toivon sen kestävän myös jatkossa.
Edellisen vuoden raportin voit lukea täältä.
Teksti ja kuvat: Ville Kotimäki
Jos tykkäsit tekstistä, niin mun kirjoitteluja voi tukea ostamalla kahvia täältä:
https://www.buymeacoffee.com/villekotimaki
Olen itse ajanut käytetyllä M3 2019 LR:llä nyt 86tkm ja laskin auton arvon pudonneen puoleen, jolloin keskimääräinen kustannus on 0,4€/km. Remonttia ei ole tarvinnut juuri tehdä ja renkaat olen saanut erittäin edullisesti (oma kytkös rengasliikkeeseen).
VastaaPoistaMiten laskit oman auton arvonaleneman vai kysyitkö hyvityshintaa jostain autokaupasta? Tuo kuulostaa nimittäin paremmalta, kun mun tilanne.
Poista