Kokemuksia Teslan kuntotarkistuksesta, katsastuksesta ja takuukorjauksesta



TL;DR; Käytin hiukan alle 4-vuotiaan Model 3:n kolmannen osapuolen kuntotarkistuksessa, katsastuksessa ja Teslan omassa kuntotarkistuksessa. Auton alustasta löytyi paljon korjattavaa ja lisäksi lämpöpumppujärjestelmä piti uusia. Korjausten yhteishinta olisi ollut omasta pussista maksettuna noin 6 400 €, joten auton tarkistaminen ennen takuun loppumista kannattaa. Auton korjaus toimi erittäin sujuvasti Teslan Lempäälän toimipisteessä.

Kolmos-Teslani on saavuttamassa kohta neljän vuoden iän mikä tarkoittaa sitä, että auton perustakuu (4 v / 80 000 km) on loppu ja auto pitää katsastaa. Autoni matkamittariin on ehtinyt kertymään noin 55 000 km. Teslakuskit toimivat usein siten, että vievät auton katsastukseen ennen perustakuun loppumista ja korjauttavat mahdolliset ongelmapaikat Teslalla takuun piikkiin. Koska Tesloissa ei ole virallista aikataulutettua huolto-ohjelmaa, löytyy katsastuksissa usein hylkäämisen aiheuttavia ongelmia. Kolmosten hylkäykset johtuvat tyypillisesti erilaisista pyöräntuennan ongelmista.

Kävin keväällä paikallisen sähköautoja huoltavan ja korjaavan Biltec Oy:n sähköautoilijoille suunnatussa tapahtumassa. Biltecin edustajat kertoivat tarjoamistaan sähköautojen huolloista ja korjauspalveluista. Samalla he mainostivat omaa kanta-asiakasohjelmaansa missä he tarjoavat kaikille kanta-asiakkaille kaksi ilmaista kuntotarviota vuoteen. Olin jo aiemmin saanut tietää, että Tesla tarjoaa kuntotarkistusta autoihin hiukan yli 100 € hintaan, joten ajattelin että olisi mielenkiintoista vertailla löytävätkö Biltecin ja Teslan mekaanikot autosta jotain erilaisia ongelmia.

Biltecin toimipiste Vaajakoskella.
Kuva 1. Biltecin toimipiste sijaitsee Vaajakoskella Jyväskylässä.

Aloitin järjestelmään testiäni heinäkuun loppupuolella. Varasin ensin Teslan kuntotarkistuksen elokuun alkuun Teslan appia käyttämällä. Tarkistus varataan valitsemalla apista Huolto -> Pyydä huoltoa -> Muu ja kirjoittamalla tekstikenttään “General inspection”.

Tämän jälkeen vein auton Biltecille tarkistukseen heinäkuun viimeisellä viikolla. Biltecin mekaanikko tutki autoa noin 40 min jonka jälkeen pääsin kiertämään ongelmakohdat nostetun auton ympärillä. Mekaanikko näytti kaikki löytämänsä pyöräntuennan rikkinäiset komponentit. Tämän lisäksi hän oli havainnut ilmastoinnin pitävän outoa kohisevaa ääntä. Lisäksi pääsin itse tarkastamaan auton pohjan jossa ei ollut isompia jälkiä.

Tesla Model 3 -sähköauton tarkistus nosturissa.
Kuva 2. Biltecin mekaanikko näytti kaikki löytämänsä ongelmakohdat, kun auto oli nosturissa.

Sain listan korjausta vaativista kohteista ja asiakaspalvelija oli valmis varaamaan ajan kaikkien alustan osien korjaukseen. Kerroin autoni olevan edelleen takuun piirissä ja lupasin palata asiaan Teslan suorittaman huollon jälkeen mikäli siihen on tarvetta.

Biltecin kuntotarkistuksen havainnot:
  • Taka-akselilla ylemmät narinahelat ovat väljät ja vasemmalta alempi narinahela on väljä. Oikealta alempi narinahela on alkuperäisen näköinen, joten on suositeltavaa uusia kaikki kerralla.
  • Etuakselilla oikealla etummaisen alatukivarren sisempi pusla on revennyt irti tukivarren kannakkeesta joka kiinnittyy koriin. On suositeltavaa uusia molempien puolien tukivarret, koska vasemmalla sama tukivarsi on myös alkuperäinen ja samassa puslassa on repeämää.
  • Ilmastointi kohisee.
Päätin varata Biltecin kuntoarvion jälkeen katsastuksen, koska ajattelin pelata varman päälle ja kartoittaa auton kaikki ongelmat ennen takuuhuoltoon viemistä. Varasin auton katsastuksen Meidän Katsastukseen ja käytin auton tarkistuksessa heti elokuun ensimmäisenä päivänä. Pyysin päästä seuraamaan katsastusta ja pääsin mukaan ihmettelemään autoa. Katsastaja löysi autosta seuraavat puutteet:
  • Takatukivarren laakerointi, välyksellinen, vasemmalla takana, ylätukivarren hela.
  • Takatukivarren laakerointi, välyksellinen, oikealla takana, ylätukivarren hela.
Katsastajan huomiot johtivat hylkäykseen.

Katsastaja tutkii autoa.
Kuva 3. Katsastaja työssään.

Hylätyn katsastuksen jälkeen mieleeni tuli se, että Teslalle olisi kuitenkin järkevää kertoa kaikki jo löydetyt ongelmapaikat, niin tulevat varmasti korjattua. Tämä kyllä pilasi suunnittelemani testin, mutta halusin kuitenkin minimoida reissut Jyväskylästä Teslan toimipisteeseen Lempäälään. Sain viestitettyä löydökseni Teslalle, mutta valitettavasti tämä poisti olemassa olevan huollon varauksen ja seuraava vapaa aika löytyi vasta lokakuun puolelta jolloin autoni olisi ollut ajokiellossa. Laitoin Teslalle viestiä ja selitin asian. Korvaava huoltoaika löytyi lopulta elokuun loppupuolelle ja minä huokaisin helpotuksesta.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun vein autoa huoltoon Teslan toimipisteeseen. Kaikki aiemmat korjaukset on tehty mobiiliteknikon (ranger) toimesta kodin tai työpaikan pihassa. Applikaation ohjeistus oli erittäin selkeä. Auto piti toimittaa Lempäälän toimipisteen parkkipaikalle sovittuna päivänä klo 08.00 mennessä ja kuitata auto toimitetuksi. Huolto ei tarvitse avaimia eikä aamulla tarvinnut jutella kenenkään kanssa. Huollon ja korjausten piti valmistua klo 16.00 mennessä, joten kävelin aamulla Lempäälän Ideaparkkiin etätyöpistettä pystyttämään.

Auto odottamassa huoltoa Teslan toimipisteen edessä.
Kuva 4. Teslan Lempäälän toimipiste.

Sain noin kahden maissa Teslalta viestin, että korjaukset eivät välttämättä valmistu neljään mennessä, mutta tässä tilanteessa saisin laina-auton (loanerin) käyttööni korjausten valmistumiseen asti.

Teslalta ei kuulunut mitään sen koommin joten päätin marssia neljän maissa tiedustelemaan missä mennään. Asiakaspalvelija kyseli tilannetta hallin puolelta ja kertoi sen jälkeen autoni valmistuvan noin 15-20 min myöhässä. Huolto oli venähtänyt, koska auton lämpöpumppujärjestelmä piti uusia kokonaan. Pieni odottelu sopi aikatauluuni mainiosti ja olin ainoastaan tyytyväinen ettei huolto jatkunut seuraavien päivien puolella. Sain autoni korjattuna takaisin noin klo 16.20 ja lähdin kotimatkalle.

Teslan applikaatioon huollon jälkeen ilmestyneet teknikon kommentit olivat seuraavat:
  • Ajoneuvon yleinen kuntotarkastus suoritettiin.
  • Auton alusta on tarkastettu nosturilla.
  • Molemmat takaolka-akselien ylimmät nivelet väljät.
  • Molemmat taka-akselin etummaiset ylimmät tukivarret rikki sisäpään puslista.
  • Molemmat etummaiset alatukivarret ovat rikki sisäpäiden kumipuslista.
  • Molemmat etuylätukivarret ovat väljät uloimmista pallonivelistä.
  • Vaihdettu edelliset alustan osat, säädetty pyöränkulmat ja käyty koeajolla. OK.
  • Vahvistettu asiakkaan viankuvaus ilmastoinnin osalta.
  • Tyhjennetty kylmäainejärjestelmä. Ei havaittua vajausta.
  • Kompressorin ylipaineventtiili on lauennut.
  • Irroitettu kompresori ja avattu se. Kompressori on vaurioitunut sisältä.
  • Kylmäaineputkissa on havaittu epäpuhtauksia.
  • Tarvitsee uusia kompressori, lämpöpumpun ohjausyksikkö ja kylmäaineputket sekä suorittaa sisäkennoston huuhtelutoimenpiteet.
  • Suoritettu yllämainitut korjaukset. Korjauksen jälkeen auton lämmitys/ilmastointi toimii normaalisti.
Eli niin se vaan oli omastakin autosta lämpöpumppu hajonnut. En huomannut mitään erityisiä oireita talvella, mutta tänä kesänä ilmastointi kulutti huomattavasti enemmän energiaa kuin viime kesänä. Tämän huomasi esimerkiksi camp moden energiankulutuksesta, joka oli noin kaksinkertainen edelliseen kesään verrattuna. Lisäksi ilmastointi päästi vähän väliä “khhhhhh” ääntä jota ei ole korjauksen jälkeen kuulunut.

Kuntotarkistus ja korjaukset sujuivat Teslan Lempäälän toimipisteessä erittäin sujuvasti. Applikaation ohjeistus oli hyvä ja toimipisteen palvelu erinomaista. Nyt tietysti jäi selvittämättä se, että mitä Teslan tarkistuksessa olisi löytynyt, jos en olisi antanut heille valmista vikalistaa. Korjauksia tuli jokatapauksessa melko paljon.

Lämpöpumppujärjestelmän uusimiselle olisi tullut hintaa noin 4000 € (sis. alv. 25.5%), jos sen olisi joutunut maksamaan omasta pussista. Alustaremontti olisi puolestaan ollut noin 2400 € (sis. alv. 25.5%). Toivottavasti Tesla on saanut pumppujärjestelmän komponentit sellaiseen kuntoon, että tämä uusittu pumppu kestää pidempään kuin neljä talvea ja 55 000 km. Korjausten hintaerittely on tarjolla tämän artikkelin lopussa arvonlisäveron kanssa laskettuna.

Käytin auton jälkitarkistuksessa hiukan ennen tämän artikkelin julkaisua ja tällä kertaa katsastaja oli tyytyväinen. Nyt ei muuta kun kovaa ajoa!

Teksti ja kuvat: Ville Kotimäki

Jos tykkäsit tekstistä, niin mun kirjoitteluja voi tukea ostamalla kahvia täältä:

https://www.buymeacoffee.com/villekotimaki

Alustan korjauksen kustannukset.
Taulukko 1. Alustan korjauskustannukset.

Taulukko lämpöpumpun korjauskustannuksista.
Taulukko 2. Lämpöpumpun korjauskustannukset.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kolme vuotta sähköautolla

Tesla Model 3 SR+ (2021) jälleenmyyntiarvon seuranta