Kuinka paljon sähköauto kuluttaa energiaa?

TL;DR; Sähköauton kokonaisenergiankulutukseen kuuluvat auton ilmoittama ajon aikainen kulutus, esilämmitys ja -jäähdytys sekä lataushäviöt. Kun kaikki kulutettu energia otetaan huomioon, voi auton kokonaiskulutus ajettua matkaa kohti olla jopa 80% enemmän kuin auton ilmoittama kulutus.

Sähköauton energiankulutus kiinnostaa monia, koska sähköauton akkuun mahtuvalla energiamäärällä ei useimmiten ole mahdollista ajaa yhdeltä istumalta yhtä pitkälle kuin yhdellä polttomoottoriauton tankillisella bensaa. Sähköautojen kulutusta mitataan samaan tapaan kuin polttomoottoriautolla ja yksikkönä käytetään useimmiten joko kWh/100 km tai Wh/km (huom. Wh/km lukemasta päästään kWh/100 km lukemaan jakamalla luvulla 10).

Auton ajotietokone ilmoittaa kaiken ajon aikana kulutetun energian ajettua matkaa kohti. Tyypillisesti sähköautojen kulutuslukemat ovat välillä 10-40 kWh/100 km riippuen autosta, kuormasta ja erityisesti sääolosuhteista. Todellisuudessa sähköauto kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä ajotietokone antaa ymmärtää, sillä auto ei useimmiten näytä sitä energiaa mikä kulutetaan, kun auto ei ole liikkeessä.

Liikkuvan auton akun sisältämä energia kuluu pääosin vierintävastuksen ja ilmanvastuksen voittamiseen sekä auton lämmitykseen tai jäähdytykseen. Pysähtyneen auton energia voi kulua auton lämmitykseen, jäähdytykseen tai erilaisiin ympäristön valvontajärjestelmiin kuten Teslan autojen Sentry mode -vartiotilaan. Näiden lisäksi auton kokonaisenergiankulutukseen kuuluvat myös lataushäviöt, sillä lataus ei tapahdu koskaan 100% hyötysuhteella, vaan osa sähköverkosta otetusta energiasta muuttuu lämmöksi latauksen yhteydessä. Mielestäni lataushäviöt kuuluvat kokonaisenergiankulutukseen, sillä auton omistajan täytyy ostaa myös tämä latauksessa lämmöksi muuttuva energia.

Auton kokonaisenergiankulutus riippuu käytetystä autosta, sääolosuhteista sekä kuljettajan auton käytön tottumuksista. Itse esimerkiksi tykkään laittaa auton joka kerta lämpimäksi (tai kesällä viileäksi) ennen lähtöä ja tämä lisää autoni energiankulutusta tuntuvasti. Halusin selvittää kuinka paljon autoni (Tesla Model 3 SR+ Q3/2021) todellisuudessa kuluttaa energiaa, joten keräsin vuoden 2023 aikana kaiken lataamiseen liittyvän tiedon ylös Teslafi-tiedonkeräyspalvelun sekä oman kotilatauslaitteeni energiamittarin avulla. Laskin kulutuslukemat ajettua matkaa kohti jokaiselle kuukaudelle erikseen ja tulokset ovat esitettynä kuvassa 1. Kuukauden alapuolelle on merkattu kyseisen kuukauden keskimääräinen lämpötila. Tämän lisäksi pylväsdiagrammin alapuolelle on merkattu ajettujen kilometrien kokonaismäärä sekä ostamani sähköenergian määrä.

Taulukko, missä on esitettynä Tesla Model 3 SR+ auton kokonaisenergiankulutus eri kuukausina.

Kuva 1. Tesla Model 3 SR+ (Q3/2021) auton kokonaisenergiankulutus.

Sain koko vuoden kokonaisenergiankulutukseksi 26.6 kWh/100 km, vaikka auton näyttämä lukema on vain 15.0 kWh/100 km. Ladatun energian määrä ajettua matkaa kohti on minun ajoillani melkein 80% suurempi kuin mitä auton ajotietokoneen ilmoittama lukema.

Tuloksista nähdään että auton ajon aikainen kulutus vaihtelee käytössäni välillä 13-24 kWh/100 km ja esilämmityksen sekä lataushäviöiden määrä nousee selkeästi, kun kuukauden keskilämpötila laskee alle +10 C lukemaan. Esilämmitykseen kulunut energia ja lataushäviöiden määrä kasvavat sitä suuremmaksi, mitä alhaisempi on kuun keskilämpötila. Kuljettajan ajoprofiili vaikuttaa voimakkaasti esilämmitykseen käytetyn energian suhteelliseen osuuteen, mutta sitä ei nää tästä kuvasta. Minä ajan paljon lyhyttä matkaa, jolloin auto ehtii jäähtymään ajojen välillä ja lämmitystä tarvitaan paljon suhteessa kuljettuun matkaan. Toisella kuljettajalla lämmityksen osuus kokonaiskulutuksesta voi olla paljon pienempi, mikäli hänen ajonsa koostuvat pidemmistä reissuista.

Lataan omat ajoni pääosin kotona ja maksan sähköstä taloyhtiölle 0.15 €/kWh. Tästä voidaan laskea vuoden energiakustannukseksi 3.99 €/100 km, mikä on varsin edullinen lukema. Jos taas olisin pääosin julkisen latausverkoston varassa, joutuisin maksamaan arvioni mukaan keskimäärin 0.30 €/kWh, jolloin sadalle kilometrille tulisi hintaa noin 8 €. Tämäkään kustannus ei ole kovin paha, mutta se ei ole enää täysin olematon polttoaineen hintaan verrattuna.

Kaikkein korkein kulutus oli joulukuussa, jolloin energiaa kului 47.3 kWh/100 km jolloin hinnaksi saadaan noin 7.10 €/100 km kotona ladatessa tai 14.20 €/100 km, kun käytetään julkista latausta. Julkinen lataus ja talvi näyttää olevan sellainen yhdistelmä, että sähköauton energiakustannus on suunnilleen sama kuin polttomoottoriautolla. Näitä korkean kulutuksen kuukausia on onneksi vain noin kolmasosan vuodesta, jolloin keskikulutus koko vuodelle saadaan pieneksi. Tilannetta helpottaa se, että ajoa tulee selkeästi enemmän silloin, kun ulkona on lämmintä.

Teksti ja kuvat: Ville Kotimäki

Jos tykkäsit tekstistä, niin mun kirjoitteluja voi tukea ostamalla kahvia täältä:

https://www.buymeacoffee.com/villekotimaki

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaksi vuotta sähköautolla

Tesla Model 3 SR+ (2021) jälleenmyyntiarvon seuranta

Tesla Model 3 SR+ (2021) energiankulutuksen seuranta