Kaksi vuotta sähköautolla
Tänään tuli toinen vuosi täyteen sähköautolla ja on taas yhteenvedon paikka.
Olen nyt ajellut pari vuotta Teslan Model 3 (2021) -sähköautolla minkä ostin huhtikuun 2022 alussa. Toisena vuotena autoon käytetty rahamäärä on pudonnut noin 60%. Tämän selittää enimmäkseen se, että auton ostamisen yhteydessä maksettu käsiraha on kirjattu ensimmäisen vuoden kustannuksiin samoin kuin ensimmäisen vuoden puolella ostamani toiset vanteet. Lisäksi toiselle vuodelle ei osunut juuri mitään epäsäännöllisesti tai kertaluontoisesti toistuvia maksuja kuten esimerkiksi uusia renkaita.
Kilometrejä kertyi jälleen vain noin 13000 kuten edellisenä vuonna, eli kalliin sähköauton omistamisessa ei minun tapauksessa ole taloudellisessa mielessä järkeä.
Auton kuukausittaisen energiankulutuksen keskiarvo on vaihdellut käytössäni välillä 16.5-56.1 kWh/100 km, kun luku lasketaan kaikesta ostamastani sähköenergiasta. Tässä kulutuksessa on mukana lataushäviöt, auton esilämmitys ja -jäähdytys sekä sentry-valvontaominaisuuden käyttö. Kuluvan vuoden tammikuu oli poikkeuksellisen kylmä ja ajoin silloin lähes yksinomaan pätkäajoa, jolloin auton kulutus oli lataamani energian perusteella 56.1 kWh/100 km. Kylmimmillä keleillä noin 7 km työmatkaani saattoi kulua jopa 25% akkua mikä tarkoittaa sitä, että yhdellä akullisella on mahdollista ajaa vain kaksi kertaa työpaikalle ja takaisin. Hurja kulutuslukema (ja pieni toimintasäde) johtuu siitä, että auton lämmittämiseen kuluvan energian määrä on pätkäajossa suhteellisesti suuri. Jos akku ajetaan tyhjäksi yhdeltä istumalta, pääsisin oman arvioni mukaan noin 130-150 km mikäli ulkona on -25 C lämmintä. Yhdellä akullisella pääsee noin 350-400 km, kun olosuhteet ovat optimaaliset. Optimaaliseen toimintasäteeseen tarvitaan kuiva asfaltti, noin 15-20 C ulkolämpötila sekä tuuleton päivä.
Kuva 1. Autoilun kustannukset kahden vuoden ajalta (pl. pysäköintimaksut)
Ostin sähköä noin 3515 kWh ja maksoin siitä yhteensä 364.63 € jolloin kilowattitunnin keskimääräinen hinta on noin 0.13 €/kWh. Sadan ajetun kilometrin energiakustannukseksi tulee tällöin vain 3.66 €, eli sähköautolla ajaminen on erittäin edullista. Vertailun vuoksi aiemmin omistamani polttomoottoriauto vei noin 7 L/100 km, jolloin tämän päivän bensan hinnalla (1.80 €/L) tulee sadan kilometrin hinnaksi noin 12.60 €. Energiaan kuluva rahamäärä ei siis näyttele merkittävää roolia kokonaiskustannuksissa.
Kuva 2. Autoilun kustannukset per ajettu 100 km.
Auto toimi kuluneen vuoden melko hyvin, mutta toinen etu-umpio piti vaihtaa takuuseen, koska valo pimeni tai välkkyi välillä. Myös taka-umpioiden sisään kertyi reippaasti kosteutta mikä ei lähtenyt sieltä pois itsekseen. Takaumpiot vaihdettiin takuuseen talven 2022-2023 jälkeen.
Kaikki huollot ovat tapahtuneet mobiiliteknikon (ranger) tekemänä joko omassa pihassa tai työpaikan pihassa. Homma toimii siten, että tehdään huoltopyyntö puhelinsovelluksella ja sovitaan huoltoaika. Sen jälkeen auton pitää olla ennalta sovittu 4 h mittainen aika samassa Teslalle ilmoitetussa paikassa, jolloin teknikko käy tekemässä huollon. Tämä on toiminut aivan älyttömän näppärästi enkä keksi miksei muilla autovalmistajilla ole vastaavaa palvelua.
Kosteuden kerääntyminen umpioihin vaikuttaisi olevan tyyppivika jonka kanssa monet kiroilevat. Osasyy tähän on se, että nykyautoissa käytettävät energiatehokkaat LED-valot eivät tuota lämpöä eivätkä höyrystä kosteutta pois umpioista. Olen löytänyt Youtubesta ohjeita valojen kuivaukseen ja korjaukseen, joten tuo pitää tehdä itse mikäli kosteusongelmat jatkuvat takuun loppumisen jälkeen.
Vaihdoin itse autoon raitisilmasuotimet Teslan omilla ohjeilla. Vaihdon jälkeen selvisi, että tämä toimenpide on mobiiliteknikon tekemänä vaan noin 20 € kalliimpi, joten en ajatellut jatkossa ährätä tämän kanssa itse.
Autossa oli ihan kohtuullisesti lämmintä myös viime talven (2023-2024) paukkupakkasilla, mutta ajoin enimmäkseen pätkäajoa kovan pakkasjakson aikana. Ei niitä sisätiloja kuitenkaan saanut mihinkään t-paitalämpötiloihin, mutta ulkovaatteilla oli pääsääntöisesti miellyttävä ajella. Autossa oli viileää erään pidemmän reissun alkumatkasta jolloin lämmityslaite ei tuottanut riittävän lämmintä puhallusta. Asia korjaantui ensimmäisen pikalatauksen jälkeen.
Pienen selvittelyn jälkeen selvisi se, että syyllinen oli ilmeisesti jäätynyt lämpöpumpun ulkoyksikkö. Kun lämpöpumppua käytetään kylmällä kelillä, voi höyrystin jäätyä jolloin sitä pitää sulatella. Tässä tilanteessa lämpimän ilman tuottaminen loppuu ja lämpöenergia käytetään höyrystimen kennon sulatukseen. Auto sulattelee ulkoyksikköä sillon kun ajetaan pidempää reissua, mutta koska olin ajanut vain lyhyttä pätkää, oli pumpun kenno päässyt jäätymään pahasti. Pikalataus korjasi tilanteen, koska pikalatauksen yhteydessä osa energiasta muuttuu lämmöksi auton akussa. Teslan lämpöpumppujärjestelmä osaa hyödyntää tämän akkuun varastoituneen lämpöenergian ja käyttää sitä pumpun sekä sisätilojen lämmittämiseen. Ensimmäisen pikalatauksen jälkeen autossa oli lämmintä reissun loppuosan sekä paluumatkan ajan.
Monet kolmosten käyttäjistä ovat kohdanneet tilanteen, missä auton lämpöpumppujärjestelmä menee pysyvästi rikki eikä lämpöä tule vaikka tekisi mitä. Omalla kohdallani lämmintä on riittänyt tätä edellä mainitun reissun alkuosaa lukuunottamatta.
Teslaan on tullut vuoden aikana paljon päivityksiä joilla auton ominaisuudet ovat pääsääntöisesti parantuneet. Viimeisimmässä päivityksessä autosta löytyvät matriisivalot heräsivät eloon ja nyt elämä automaattisesti toimivien pitkien valojen kanssa on huomattavasti mukavampaa kuin aiemmin! Muutaman lyhyen testilenkin perusteella ominaisuus toimii sen verran hyvin, että kukaan vastaantulija ei ole välkytellyt valoja häikäistymisen merkiksi ja pitkät valot ovat huomattavasti suuremman osan ajasta päällä kuin aiemmin.
Kokonaisuutena olen edelleen oikein tyytyväinen ja tällä autolla jatketaan ellei mitään isompia mullistuksia tapahdu. Ensi vuoden kustannukset ovat varmaan hiukan tätä vuotta suuremmat, koska autoon pitää ostaa ainakin uudet kesärenkaat sekä uusi pinnoite. Toisaalta kustannuksia vähentävät uusien vanteiden pienentämät rengashotellimaksut.
Teksti ja kuvat: Ville Kotimäki
Jos tykkäsit tekstistä, niin mun kirjoitteluja voi tukea ostamalla kahvia täältä:
Kommentit
Lähetä kommentti